Farby tampodrukowe — jakie są rodzaje?
Druk tamponowy to popularna technika znakowania, która umożliwia przeniesienie dowolnego projektu graficznego na każdą powierzchnię, w tym również o nieregularnych kształtach. Ogromną zaletą tej metody jest niski koszt produkcji, szczególnie przy sporej liczbie gadżetów promocyjnych. Podczas całego procesu operator tamponiarki wykorzystuje takie produkty jak matryce, miękkie stemple, zwane tamponami, farby oraz ewentualne środki pomocnicze. Sprawdź, jakie rodzaje farb są dostępne na rynku.
Jakie zastosowanie ma technika tampodruku?
Właściciele drukarni czy agencji reklamowych mają do wyboru wiele metod drukowania projektów graficznych. Wśród najpopularniejszych można wymienić tampodruk, głównie ze względu na uniwersalne zastosowanie. Grafiki oraz napisy można nakładać na nierównych powierzchniach wykonanych z drewna, tkaniny, gumy czy metalu i szkła. Najczęściej technika jest stosowana podczas wielomasowej produkcji materiałów promocyjnych. Wśród kluczowych zalet można wymienić wytrzymałość oraz wysoką rozdzielczość nadruku, a także niski koszt pracy.
Producenci oferują tamponiarki ręczne, półautomatyczne oraz automatyczne w opcji z otwartym lub zamkniętym kałamarzem. Z kolei matryce s ą dostępne w formie metalowej szlifowanej, a także polimerowej płytki z wytrawionym wzorem. Ponadto w całym procesie używane są różnego rodzaju farby tampodrukowe i specjalne noże raklowe (do ściągania nadmiaru tuszu).
Czym kierować się podczas wyboru farby do tampodruku?
W sklepach internetowych można znaleźć szeroki wybór produktów stosowanych podczas druku tamponowego. Sprzedawcy oferują farby jednoskładnikowe oraz dwuskładnikowe, a także UV. Dobór produktu zależy w dużej mierze od rodzaju podłoża, na którym będzie nałożona grafika. Klienci znajdą również wiele środków pomocniczych, wpływających na przyczepność i styl wykończenia logotypu. Mowa o takich preparatach jak m.in. utwardzacz oraz rozpuszczalnik.
Szkolenia z obsługi tamponiarki
Osoby planujące zastosowanie techniki druku tamponowego w prowadzonej firmie powinny pomyśleć o skorzystaniu z oferty szkoleniowej. Organizatorzy takich kursów uczą m.in. przygotowania, obsługi i konserwacji urządzeń do tampodruku oraz dopasowania niezbędnych materiałów eksploatacyjnych. Zajęcia mogą odbywać się w siedzibie firmy klienta, dzięki czemu większa liczba pracowników może wziąć w nich udział.